ECO3+

Sorteringsverk på lastväxlarram 

GRÖN. MÅNGSIDIG. KRAFTFULL.
Med dessa ledstjärnor har vi utvecklat det helt nya sorteringsverket ECO3+. En modern maskin för dagens krav på massabalans och minskade CO₂-utsläpp. I denna miljö med tvära kast och ibland små volymer gäller det att reducera kostnaderna till ett minimum, och det som kostar är tid, transporter och bränsle.
  • ECO3+ är uppbyggd på lastväxlarram för att ge lägsta möjliga flyttkostnad. 
  • Den har en robust bandmatare med mycket jämn och lättjusterad matning.
  • Den aggressiva sikten med 12 mm slag sorterar även fuktiga material med stor effektivitet.
  • Dieselelektrisk drift innebär branschledande siffror för dieselförbrukning och CO₂-utsläpp. 
  • Med klassens lägsta bullernivåer kan du ta jobb även i stadsnära miljöer.
Vi använder teknik, inte för att komplicera saker utan för att göra vardagen enklare.

Bilder

eco3_0126eco3_0129eco3_0138eco3_0143eco3_0148eco3_0160eco3_0180eco3_0190eco3_0195

Film

Ritning

eco3_1eco3_2eco3_3eco3_4

Broschyr


För att ladda ner broschyren som PDF-fil klicka nedanför

Specifikation

Frågor & svar om ECO3+

1. Vad är det för dieselmotor i ECO3+?
En Yanmar, en vätskekyld fyrcylindrig motor som driver en generator på 35 kVA. Motorn har ett fast varvtal på 1500 rpm som gör att den går både tyst och billigt.

2. Hur byter man sållnät och hur lång tid tar det?
Nätet i överdäck är sidspännt och sträcks med fyra bultar på var sida. Underdäck är längsspännt och sträcks med endast två bultar. Nosen på sikten är fällbar för ännu bättre åtkomst till underdäcket. Man kan vara ensam och byta och när man gjort det ett par gånger gör man det på ca 15 minuter per däck.

3. Vad kostar ett sållnät?
Ett vanligt sållnät till överdäck kostar mellan 3000-4000 SEK. Till underdäck 2500-3000 SEK.

4. Hur gör jag om jag bara vill sortera fram en sort?
Då sorterar du bara på överdäck och underdäck lämnas tomt. Det är noga att man spänner fast spännfalsen i botten så att den inte slår för då slits siktsidan upp ganska snabbt. Likaså måste den bakre låslisten plockas ur eller spännas fast med spännband.

5. Hur högt är det att lasta i matarkupan, vad behöver jag för hjullastare?
Det är 2,9 m upp till kupan och grovstensgallret är ganska brett (3,4 m). Perfekt storlek på hjullastare är Volvo L70, L90 eller motsvarande. Det går också bra med något mindre maskiner men då behöver man bygga en liten ramp för att nå upp till kupan.

6. Vilka är fördelarna med band- respektive vibrationsmatare?
En vibrationsmatare är väldigt oöm och kan mata i princip allt inkl tuffa återviningsmassor. Den har dock ett mindre intervall för justering av matning och är känsligare för klabbigt och fuktigt material. En bandmatare har stort intervall för matning och är helt okänslig för fukt. Däremot är den mindre lämplig för återvinningsmassor som innehåller armering eller vassa stenar.

7. Hur justeras hastigheten på mataren?
Den justeras via en frekvensomriktare och du styr den med samma radiodosa som du tippar grovstensgallret med.

8. Vad är det som brukar gå sönder?
ECO3+ är en väldigt robust maskin som delar många komponenter med våra större modeller. Man ska vara noga att efterdra sållen annars förkortar man livslängden på dem. Sköter man byte av olja och filter i motorn och smörjer lagren var 40:e timma så är det väldigt lite som går sönder.

9. Hur många smörjpunkter är det? Kan man få den med centralsmörjning?
Man kan få den med centralsmörjning men vi gör det väldigt sällan. Det är endast 6 smörjpunkter som alla är lättåtkomliga och som ska smörjas var 40:e timma. Samtliga lager på transportörerna är engångssmorda. Cylindrarnas ledlager bör smörjas någon gång per år.

10. Vad väger den, vad behöver jag för lastbil?
Den väger ca 13 ton i standardutförande så det räcker med vanlig boggibil. (Nationell lagstiftning kan variera)

11. Hur mycket bränsle drar den?
ECO3+ är extrem billig i drift och drar endast 3 l/h.

12. Hur kommer det sig att maskinen är så tyst?
Dieselgeneratorn går på endast 1500 rpm och är dessutom ljudkapslad. Vidare är sikten avvibrerad så maskinen har väldigt låga vibrationer vilket gör att den skramlar väldigt lite.

13. Hur lång tid tar det att fälla ihop och flytta?
Inför transport sänks sikten ner och transportörerna fälls in. Dessa funktioner är helt hydrauliska och det är inga lösa stag som ska skruvas av eller på, utan enbart några sprintar. Maskinen görs redo för transport på 5 minuter och lika snabbt går det att etablera på ny arbetsplats.

14. Vad har den för kapacitet?
Vid jordsortering ligger kapaciteten i regel mellan 30-150 ton/h. Den varierar kraftigt med fukt- och lerhalt, samt med hur fin fraktion man tar fram. Vid grussortering ligger kapaciteten vanligtvis på mellan 100-200 ton/h. I praktiken är det dock svårt att med en lastmaskin ligga över 100 ton/h, om man samtidigt ska lasta bilar eller bära undan material.

Diskutera produkten direkt med en av våra säljare!

Daniel  Smedenman 0709-508270
Calle  Smedenman 0709-508271
Anders Åsberg 0720-656039