Lv 302 T3

Sorteringsverk på lastväxlarram

Lv 302 T3 är uppbyggd på lastväxlarram. Det ger överlägset billigast flyttkostnad. Maskinen är eldriven, men kan även köras på dieselgeneratorn (drar endast 3 l/h), vilket ger oerhört låga produktionskostnader. Sikten är dubbeldäckad, den är enkel, snabb och billig att byta fraktion på. Det ger möjlighet att köra även små partier med lönsamhet. Maskin Mekanos sorteringsverk byggs i Sverige och är kända för att vara robusta in i minsta detalj.
  • Volym i matarkupan 2,5 m³
  • Grovgallret fälls med fjärrkontroll
  • Ilastningshöjd 3 m
  • Vibrationsmatare
  • Dieselgenerator ombord, men kan köras direkt på el
  • Tre fällbara utlastningstransportörer
  • Hjul för bogsering inom täkten

Bilder sorteringsverket Lv 302 T3

sorteringsverk_t3_1sorteringsverk_t3_2sorteringsverk_t3_3sorteringsverk_t3_4sorteringsverk_t3_5sorteringsverk_t3_6sorteringsverk_t3_7sorteringsverk_t3_8sorteringsverk_t3_9

Film sorteringsverket Lv 302 T3

Ritning sorteringsverket Lv 302 T3

skiss_lv302_n_1skiss_lv302_n_2skiss_lv302_n_3skiss_lv302_n_4

Broschyr sorteringsverket Lv 302 T3

För att ladda ner broschyren som PDF-fil klicka nedanför

Mått & vikt sorteringsverket Lv 302 T3

  • Transportlängd:    10,3 m 
  • Transportbredd:    2,5 m
  • Transporthöjd:     3,2 m
  • Vikt:    ca 11 ton (beroende på utrustning)

Frågor & svar om Lv 302 T3

1. Vad är det för dieselmotor?
En Yanmar, en vätskekyld fyrcylindrig motor som driver en generator på 35 kVA. Motorn har ett fast varvtal på 1500 rpm som gör att den går både tyst och billigt.

2. Hur byter man sållnät och hur lång tid tar det?
Nätet i överdäck är sidspännt och sträcks med fyra bultar på var sida. Underdäck är längsspännt och sträcks med endast två bultar. Nosen på sikten är fällbar för ännu bättre åtkomst till underdäcket. Man kan vara ensam och byta och när man gjort det ett par gånger gör man det på ca 15 minuter per däck.

3. Vad kostar ett sållnät?
Ett vanligt sållnät till överdäck kostar mellan 3000-4000 SEK. Till underdäck 2500-3000 SEK.

4. Hur gör jag om jag bara vill sortera fram en sort?
Då sorterar du bara på överdäck och underdäck lämnas tomt. Det är noga att man spänner fast spännfalsen i botten så att den inte slår för då slits siktsidan upp ganska snabbt. Likaså måste den bakre låslisten plockas ur eller spännas fast med spännband.

5. Hur högt är det att lasta i matarkupan, vad behöver jag för hjullastare?
Det är 3,0 m upp till kupan och grovstensgallret är ganska brett (3,0 m). Perfekt storlek på hjullastare är Volvo L70, L90 eller motsvarande. Det går också bra med något mindre maskiner men då behöver man bygga en liten ramp för att nå upp till kupan.

6. Hur fungerar det med en vibrationsmatare till jord?
Till riktigt fuktig jord är det bättre med en bandmatare, men vibrationsmataren i Lv 302 T3 är specialdesignad för att göra ett bra jobb även på svårmatade material genom att den jobbar med större rörelse och lägre varvtal än vanliga vibrationsmatare. Fördelen med vibrationsmataren att den i princip inte kan gå sönder även vid körning av armerad betong etc.

7. Går det att justera matningen på en vibrationsmatare?
Absolut, den regleras via en frekvensomriktare som du styr med samma radiodosa som man tippar grovstensgallret med. Intervallet mellan långsam och snabb matning är dock inte lika stort som på en bandmatare.

8. Vad är det som brukar gå sönder?
Lv 302 T3 är en väldigt robust maskin som delar många komponenter med våra större modeller. Man ska vara noga att efterdra sållen annars förkortar man livslängden på dem. Sköter man byte av olja och filter i motorn och smörjer lagren var 40:e timma så är det väldigt lite som går sönder.

9. Vad ska jag ta betalt om jag ska hyra ut sorteringsverket?
Ska du jobba på timme så är en tumregel att ta lika mycket för sorteringsverket som för hjullastare och maskinist, dvs ca 700 SEK/h. Korttidshyra rekommenderar vi bara till kunder du känner väl. Uthyrning en månad ca 40.000 SEK (prisbilden varierar lokalt)

10. Hur många smörjpunker är det? Kan man få den med centralsmörjning?
Man kan få den med centralsmörjning men vi gör det väldigt sällan. Det är endast tio smörjpunkter som alla är lättåtkomliga och som ska smörjas var 40:e timma. Utöver det kan man smörja alla ledlager på cylindrarna någon gång per år.

11. Vad väger den, vad behöver jag för lastbil?
Den väger ca 11 ton i standardutförande så det räcker med vanlig boggibil.

12. Kan man köpa den på finansiering?
Absolut. Avbetalning eller leasing. Det vanligaste är leasing på sju år med 20 % kontantinsats och 10 % restvärde. Då blir månadskostnaden ca 12.500 SEK/mån. (Räntan varierar, be om offert för aktuella uppgifter)

13. Hur mycket bränsle drar den?
Lv 302 T3 är extrem billig i drift och drar endast 3 l/h. Om du har tillgång till ström blir det ännu billigare eftersom det bara är att sätta i kontakten och köra!

14. Hur lång tid tar det att fälla ihop och flytta?
Det är bara transportörerna som ska fällas ihop. Maskinen görs redo för transport på 2-3 minuter och lika snabbt går det att etablera på ny arbetsplats.

15. Vad är den värd om 6-7 år?
Historiskt sett har Maskin Mekanos sorteringsverk hållit sitt värde extremt bra. Om 6-7 år borde Lv 302 T3 därför vara värd 600.000-800.000 SEK. Skick viktigare än ålder.

16. Vad har den för kapacitet?
Lv 302 T3 används till en mängd olika sorteringsuppgifter av olika återvinningsmaterial såsom asfalt och betong, till olika grus- och schaktmaterial samt matjord, men även till skrot och byggavfall. Kapaciteten vid jordsortering ligger normalt mellan 30-150 ton/h beroende på fukthalt etc.

Fördelar med alla Maskin Mekanos produkter

Options sorteringsverket Lv 302 T3:

  • Hardox-fodring matarbordet
  • Hydraulisk stryplucka till mataren
  • Gummihjul
  • Belysningsmast
  • Bolldäck underdäck
  • Avskrapare hårdmetall transportör finfraktion
  • Extra bommar

Vill du ha mer information, offert eller leasingförslag?

Daniel  Smedenman
​​​​​​​
0709-508270 daniel.smedenman@maskinmekano.se
Tomas Tärneberg
036-317405
tomas.tarneberg@maskinmekano.se​​​​​​​

Kontakta oss direkt